niedziela, 2 sierpnia 2015

Bajaderki

Bajaderka czyli ciasto z resztek. U mnie w domu nigdy się go nie podawało, chyba tylko dlatego, że nigdy nie udało nam się upiec zakalca, a upieczone ciasta zawsze zjadaliśmy do samego okruszka ;-) W związku z tym gdy przechodziłam obok cukierni, a naszła mnie ochota na bajaderkę po prostu ja kupowałam. Uwielbiałam tą przesłodką czekoladową kulę obsypaną orzechami bądź obtoczona w gorzkim kakao, intensywnie przesiąkniętą alkoholem i wilgotną w środku. Sam fakt iż byłam świadoma, że to ciasto jest zrobione z wszelkich odpadów cukierniczych nieszczególnie mnie obrzydzał. Po prostu mi smakowała i już! 

Szczęście w nieszczęściu, że udało mi się upiec muffinki - zakalce, wpłynęło na przymusowe zrobienie moich pierwszych bajaderek. Nie lubię marnowania jedzenia, a sam fakt iż wybrnęłam jakoś z tej sytuacji, bardzo mnie cieszy. Zamiast tego domownicy skosztowali czegoś innego, co naprawdę im smakowało. Chociaż muszę przyznać, moje bajaderki nie odzwierciedlają tych kupionych w cukierni (to za sprawa pominięcia herbatników, które świetnie chrupią podczas jedzenia i ograniczeniu w dawkowaniu wódki), to są równie pyszne. Przepis zmodyfikowany z bloga Doroty.

Składniki:

Ciasto
  • 500 g pokruszonych ciastek, ciast kruchych, drożdżowych, biszkoptowych, muffinek (bez kremów, żelatyny, owoców natomiast mogą być z bakaliami czy otrębami)
  • 5 łyżek mleka
  • 4 łyżki cukru (jeśli ciasto jest bardzo słodkie można pominąć)
  • 2 łyżki masła  
  • 70 g rodzynek, wcześniej namoczonych 
  • 50 g wiórków kokosowych
  • 1- 2 łyżki gorzkiego kakao
  • 150 g gęstego dżemu, marmolady bądź powideł 
  • 1 kieliszek wódki
Do obtoczenia
  •  150 g polewy czekoladowej
  • wiórki kokosowe bądź drobno posiekane orzechy włoskie
Przygotowanie:
  1. Ciasta drobno pokruszyć w wysokiej misce, niektóre kawałki mogą pozostać odrobinę większe. Można też zmiksować kawałki ciasta w blenderze.
  2. Na niewielkim ogniu zagotować mleko, masło, cukier i  kakao. Rozcierać ewentualne grudki, lekko przestudzić. 
  3. Dodać rozdrobnione ciasto, rodzynki, wiórki kokosowe, alkohol. Składniki dokładnie wymieszać na gęsta masę.
  4. Z masy formować niewielkie kulki, obtoczyć w polewie czekoladowej i wiórkach kokosowych lub zmielonych orzechach.   
  5. Odstawić w chłodne miejsce do stężenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz